Sinds een aantal jaren hebben we een nieuw fenomeen in onze stad: het logeerhuis. Ergens had ik daar al een iets over gelezen en gehoord. In de afgelopen tijd werd een van de diaconale collectes van mijn kerk ook specifiek voor het logeerhuis gehouden. Dus wilde ik er meer over weten en had een gesprek met Wike de Boer van de PR-weekgroep.
Een logeerhuis, wat is dat eigenlijk?
“Het is een laagdrempelige instelling om onder andere mantelzorgers voor een paar dagen te ontlasten, maar biedt ook opvang aan gasten die net geopereerd zijn en het thuis nog net niet alleen redden de eerste dagen daarna. Het biedt ook soelaas wanneer een mantelzorger zelf ziek wordt en het even niet meer aan kan. Het is echter geen verpleeginstelling, daarvoor ontbreekt het aan mensen. Het logeerhuis draait alleen op vrijwilligers.”
Sinds wanneer is er een logeerhuis in Groningen en hoe is dat ontstaan?
“Er was een lang voortraject voor het zover was. Er waren al gesprekken met de gemeente geweest om iets dergelijks op te starten, omdat het duidelijk een leemte zou opvullen naast de bestaande voorzieningen, zeker ook omdat veel andere mogelijkheden van opvang systematisch afgebouwd werden, terwijl tegelijkertijd iedereen zo lang mogelijk thuis zou moeten blijven wonen. Er werd door een aantal mensen bezoeken gebracht aan al bestaande logeerhuizen in het land. Met ondersteuning van Humanitas werd via een projectgroep een visie ontwikkeld. Veel hulp ervoer men van het hospice in de stad. Hun ervaringen en vrijwilligershandboek werden gebruikt voor het opzetten van het logeerhuis.”
Maar hoe zit het met het geld?
“We krijgen alleen een subsidie van de gemeente en af en toe een donatie, ook via de kerken. De gasten betalen een geringe dagbijdrage voor eten en drinken en wat daar verder zo bij komt kijken. Op het ogenblik is dat 10 euro per dag.”
Jullie werken dus met vrijwilligers?
“Ja zeker, we hebben een hechte groep van bijna vijftig vrijwilligers. Zij draaien meestal vijf diensten van een dagdeel per maand, waarvan één weekenddienst. Via een app kunnen zij het rooster mee indelen. De maaltijden voor de gasten worden door hen verzorgd, evenals de daarvoor noodzakelijke boodschappen. Hierbij wordt zoveel mogelijk geluisterd naar de gasten. Zo zijn er ook ruime tijden voor het ontbijt, niet iedereen staat graag al om half acht op! Wanneer de gast wil en kan wordt er ook samen gekookt. We eten ’s avonds gezamenlijk.”
Is er ook begeleiding voor de vrijwilligers?
“Er is begeleiding door een coördinator van Humanitas en die zorgt voor de nodige ondersteuning en evaluatie-bijeenkomsten. Er is een ontvangstgroep voor de gasten, met z’n tweeën doen zij het intakegesprek. Maar door krapte draaien zij ook regelmatig een dienst mee in het logeerhuis. Ook is er een PR-werkgroep.”
Hoe liep het allemaal na het opstarten in 2017?
“Het eerste jaar was een echt aanloopjaar, we moesten bekendheid verwerven en het begon op een gegeven moment echt goed te lopen. Maar toen kwam corona en zijn wij ook een hele tijd dicht geweest. Eigenlijk moesten we daarna weer opstarten en proberen op het oude niveau te komen. Er zit een opwaartse lijn in, maar er zouden best nog wel vrijwilligers bij moeten komen. Hetzelfde geldt voor gasten, die zijn meer dan welkom. Men kan direct bellen naar De Opstap en er zijn geen lastige procedures of regels.”
Ik vond het er prettig. Iedere gast heeft zijn eigen kamer met bed en een zithoek, tv en wastafel. Er zijn vijf gastenkamers. De badkamers deelt men. Er is een zeer royale huiskamer met open keuken. De vrijwilligers zijn er niet alleen verantwoordelijk voor de dagelijkse verzorging, maar ook bieden zij gezelschap aan de gasten.
Meer informatie: www.deopstap050.nl of neem contact op via 050-2042500.