Zondag 8 december
Tweede zondag van advent, zondag Populus Sion
Kleur: paars
Maleachi 3:1-4 | Psalm 126 | Filippenzen 1:3-11 | Lucas 3:1-6
Het optreden van Johannes de Doper wordt in een historische context geplaatst; in het vijftiende jaar van de regering van keizer Tiberius – dus ongeveer in Jezus’ 29ste jaar, kondigt hij de komst van de Verlosser aan. Hij citeert daarbij uit de bekende profetie van Jesaja. Daarbij komt die Verlosser niet zomaar: je moet er wel wat voor doen, tot inkeer komen en je door Johannes laten dopen in de Jordaan. Die doop in de Joodse traditie: we weten dat de Hogepriester voordat hij het Heilige van de tabernakel mocht binnengaan, zijn kleren moest afleggen en zich moest onderdompelen, waarna hij schone witte kleren moest aantrekken. De nadruk ligt dan dus op de reiniging, de zuivering zoals een edelsmid het zilver zuivert, zoals een wolwasser de wol in loog legt. Paulus in zijn gevangenschap werkt die zuiverheid nog verder uit: ik bid dat uw liefde steeds meer aan inzicht en fijnzinnigheid wint, zodat u kunt onderscheiden waar het op aankomt. Dan zult u op de dag van Christus zuiver en onberispelijk zijn.
Verlossing als een terugkeer uit de Ballingschap – laten we op deze dag vooral Psalm 126A zingen, met de prachtige woorden: Als God ons thuisbrengt uit onze ballingschap, dat zal een droom zijn!
Zondag 15 december
Derde zondag van advent, zondag Gaudete
Kleur: roze
Sefanja 3:14-20 | Psalm 85 | Filippenzen 4:4-9 | Lucas 3:7-18
Dreigende woorden van Johannes de Doper op deze zondag van Verheug u. Ik kan me niet herinneren dat dopelingen in onze kerk zó streng worden toegesproken, met het woord adderengebroed als hoogtepunt van wat lijkt op een scheldkanonnade. Johannes zegt met zoveel woorden: iedereen kan wel zeggen dat hij een kind van Abraham is, maar God kan uit stenen kinderen van Abraham verwekken. Trekken wij dat door in ons geloof dan ben je niet gered omdat je zegt een kind van God te zijn; de nadruk ligt op wat je ervoor doet om zijn kind te worden. En dan gaat het in de volgende regels in Lucas, als een soort van voorafschaduwing van de Bergrede, om gerechtigheid, om rechtvaardigheid. En dan kan de vreugde doorbreken – als het Evangelie wordt gedaan.